De 28e rit naar Oekraïne.
Op 13 mei om 19:30 uur zijn we weer vertrokken vanuit Boekel met 3 bussen en 6 chauffeurs. Deze rit werd gemaakt door Carlo, Joep, Jos, Luc, Pascal en Daan.
Op 14 mei rond 16:00 uur (Nederlandse tijd) arriveren we bij het magazijn van Nataliya in Lviv. Daar hebben we meteen alles gelost. Deze keer hebben we heel veel nieuwe kleding bij, incontinentiemateriaal en 4 scootmobielen.

Daarna naar het hotel om eerst te genieten van koud pilsje en rust. Want een nacht niet slapen breekt toch op.
De volgende ochtend gaan we eerst naar Nova Postha: we hadden nog een pakket en een fiets bij voor Mischa, hij heeft ons als vrijwilliger veel meegeholpen in onze loods en is nu weer terug naar Oekraïne gegaan.
Nataliya had daarna geregeld dat we een bezoek bingen brengen aan een geriatrisch ziekenhuis. Hier zagen we bejaarde mensen die aan de laatste fase van hun leven bezig waren. Ook was er een gedeelte waar allemaal mensen uit de gebieden zaten die het hardst door de oorlog getroffen zijn. We zagen hier de “ziekenwagen” waarmee de mensen vervoerd moesten worden. Dit was niet om aan te zien en Carlo plaatste dan ook meteen een oproep op Facebook om een andere, betere ziekenwagen te regelen voor hen.


Na dit bezoek hebben we een 28-jarige militair een scootmobiel kunnen geven. Hij heeft een ernstig hoofdletsel opgelopen en is al ruim een jaar aan het revalideren. Voor hem is dit een extreem belangrijk hulpmiddel voor bewegen en verder herstel.

’s Avonds in het hotel komt Yana en haar man uit Rivnne ons opzoeken. Hier werken we al een paar jaar mee samen, maar we hadden elkaar nog nooit ontmoet. Yana had een volle bus met medische spullen bij. Deze zouden wij de volgende dag af gaan leveren in een ziekenhuis.

Op 16 mei gaan we samen met Nataliya naar een Internaat waar jongeren verblijven met een psychische aandoening. Daar hebben we ook veel van de nieuwe kleding naar toe gebracht.
Onderweg eerst koffie:

Omdat we in het internaat niet alle medische spullen van Yana konden achterlaten, zijn we daarna nog naar een ziekenhuis in de buurt geweest. Hier hebben we alles kunnen lossen.
Daarna richting de grens. Eerst stonden we in de rij en hebben we bijna 6 uur moeten wachten voordat we in Polen waren.
Op zondag 17 mei om 12:30 uur waren we weer veilig in Boekel.